رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت در  گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

مرگ 6 نفر به دلیل ابتلا به هاری | آخرین خبرها از آبله میمون

گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا مرداد‌ماه 27هزار و 500 نفر در کشورمان دچار حیوان گزیدگی شده و شش نفر به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داده‌اند.
گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا مرداد‌ماه 27هزار و 500 نفر در کشورمان دچار حیوان گزیدگی شده و شش نفر به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۹۷۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، افزایش جمعیت سگ‌های بی‌صاحب در شهرها همیشه نگرانی‌ها را نسبت به افزایش حیوان گزیدگی و به دنبال آن ابتلا به بیماری هاری افزایش می‌دهد. این درحالی است که شهروندان در بسیاری از شهرهای کشور از نحوه کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب گلایه می‌کنند.

 با توجه به اینکه بررسی آمارها نشان می‌دهد حدود 80درصد از حیوان گزیدگی‌ها در کشورمان توسط سگ‌ها اتفاق می‌افتد، باید این نگرانی شهروندان را جدی  گرفت و برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب برنامه‌ای جامع داشت. برنامه‌ای که براساس اصول بهداشتی و رعایت حقوق حیوانات انجام شود.

دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت‌ با اشاره به اینکه سال گذشته در کشورمان 260هزار و 471 نفر دچار حیوان گزیدگی شدند، به جام جم آنلاین می‌گوید: ‌از این تعداد گزیدگی 16فرد دچار بیماری هاری شده و جان خود را از دست داده‌اند.

‌بنابراین می‌توان گفت هرچند آمار گزیدگی و ابتلا به هاری در نگاه اول غیر قابل توجه به نظر می‌رسد. اما با توجه به اینکه ابتلا به این بیماری درمان ندارد، شهروندان باید نکات ایمنی را رعایت کرده و پس از گزیدگی توسط حیوانات برای دریافت واکسن و خدمات درمانی اقدام کنند.

آن طور که دکتر امیری توضیح می‌دهد در کشورمان حدود 80 درصد گزیدگی‌ها ‌توسط سگ‌ها،‌ حدود 15درصد توسط گربه‌ها و حدود 4درصد نیز توسط دیگر حیوانات اهلی و وحشی‌ اتفاق می‌افتد.

انتقال بیماری با گوسفند و سنجاب گزیدگی

با توجه به اینکه مدتی است که برخی افراد اقدام به نگهداری از حیواناتی مانند سنجاب، میمون و راکون می‌کنند، کارشناسان هشدار می‌دهند که گزیدگی توسط این حیوانات نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری هاری شود.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  تاکید می‌کند: شهروندان باید پس از گزیدگی توسط هر حیوانی برای درمان اقدام کنند.

این درحالی است که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که هاری فقط از طریق سگ‌ و یا گربه گزیدگی منتقل می‌شود. اما گزیدگی توسط حیواناتی مانند‌ گاو، گوسفند، روباه، گرگ، شغال، سنجاب و خفاش  نیز می تواند سبب انتقال بیماری و ابتلا به ‌هاری شود.‌

‌دکتر امیری درباره آخرین آماری که در خصوص حیوان گزیدگی در دست است، می‌گوید: از ابتدای امسال تا مرداد ماه ‌ 27هزار و 500 نفر در کشورمان  دچار حیوان گزیدگی شده‌اند و از این تعداد نیز شش نفر به بیماری هاری مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته او البته این آمار نهایی نیست و براساس گزارش‌هایی تهیه شده که تاکنون ثبت شده است. به همین دلیل برای مقایسه آماری باید منتظر نهایی شدن گزارش حیوان گزیدگی در پایان سال بود.

‌اگر از رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بپرسید، حیوان گزیدگی در کدام استان‌های کشور بیشتر گزارش می‌شود؟ او در پاسخ می‌گوید: آمار حیوان گزیدگی به جمعیت هر استان بستگی دارد. به همین دلیل با توجه به اینکه استان تهران بیشترین جمعیت را در کشور دارد، آمار حیوان گزیدگی نیز در این استان بالاست.

‌او با اشاره به اینکه تعدادی از افرادی که دچار حیوان  گزیدگی شده و جان خود را از دست می‌دهد، اتباع ایرانی نیستند، تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد بسیار از افراد از خطر و اهمیت حیوان گزیدگی اطلاع ندارند و نمی‌دانند که خدمات لازم پس از حیوان گزیدگی به صورت کاملا رایگان به افراد ارائه می‌شود، حتی اتباع غیر ایرانی. به همین دلیل شخصی که دچار حیوان گزیدگی می‌شود باید در اولین فرصت به مراکز بهداشت مراجعه کند تا اقدامات درمانی برای او انجام شود.

‌دکتر امیری درباره امکان تزریق واکسن هاری به صورت پیشگیرانه نیز می‌گوید: واکسن هاری برای افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند به صورت پیشگیرانه تزریق می‌شود، افرادی مانند دامپزشکان، محیط‌بانان و جنگلبانان.

 آخرین گزارش‌ها درباره آبله میمون و تب کریمه کنگو

مرگ 6 نفر به دلیل ابتلا به هاری| آخرین خبرها از آبله میمون

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌توان گفت تاکنون در جهان ۵۰ هزار و ۴۹۶ نفر به آبله میمون  مبتلا شده‌اند. در این بین بیشترین آمار ابتلا به این بیماری نیز در اروپا و آمریکای شمالی گزارش شده است.

خبر خوب این که بررسی‌های کارشناسان از این حکایت دارد که روند ابتلا به بیماری در این مناطق نیز کاهشی شده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به کاهشی شدن روند ابتلا به این بیماری گفته این اتفاق نشان می‌دهد که با اقدامات مناسب می‌توان شیوع این بیماری را متوقف کرد.‌

در کشورمان نیز اولین مورد ابتلا به آبله میمون بیست و پنجم مرداد گذشته رسانه‌ای شد. ‌رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع  آبله میمون در کشورمان ‌به جام جم آنلاین می‌گوید: در کشورمان تاکنون ابتلا به آبله میمون فقط یک نمونه بوده که مدتی پیش در اهواز شناسایی شد. این بیمار نیز پس از درمان از بیمارستان مرخص شده‌ است.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد بررسی‌ها نشان می‌دهد در بین اطرافیان این بیمار نیز شخص دیگری به آبله میمون دچار نشده است.

به گفته امیری بجز این مورد تا کنون مورد مثبت دیگری از ابتلا به آبله میمون در کشورمان گزارش نشده است.

‌رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضیعت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشورمان نیز می‌گوید: ‌از ابتدای سال تاکنون 71 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است و از این تعداد شش بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

کارشناسان معتقدند موج ابتلا به این بیماری با کاهش دما محدود می‌شود، زیرا‌ معمولا ابتلا به این بیماری از اواسط بهار شایع می شود و با پایان یافتن تابستان فروکش می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها